Онлайн-сервіс “Promokod.com.ua”, який спеціалізований на пошуку промокодів, акцій, знижок та розпродажів від популярних інтернет-магазинів в Україні та світі проводив грантову програму на кращі статті на тему “Психологія споживача: як промокоди стимулюють покупки”. У конкурсі взяли участь студенти та викладачі українських навчальних закладів за напрямками економіки, маркетингу, бізнесу та підприємництва. З-поміж великої кількості учасників журі вибрало трьох переможців. Кожен з них також отримає приз.

1 місце - Олександра Б., студентка.

Науковий керівник Боднарчук Т.Л., к.е.н., доцент.

Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка.

 

2 місце - Галина Ш., студентка.

Науковий керівник Міщук Є.В., д.е.н., професор.

Криворізький національний університет.

 

3 місце – Анастасія Б., студентка

Науковий керівник Міщук Є.В., д.е.н., професор.

Криворізький національний університет.

 

2 місце – стаття за посиланням: https://www.promokod.com.ua/click/blog/359

3 місце – стаття за посиланням: https://www.promokod.com.ua/click/blog/360


Переможцями 2 етапу конкурсу стали:

- Вікторія Б.,

студентка Луганського національного університету ім. Тараса Шевченка

- Ясюра А.,

студентка Луганського національного університету ім. Тараса Шевченка

- Келюхова Ю.,

студентка Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля

- Тімуш Г.,

студентка Академії праці, соціальних відносин і туризму


Стаття переможця 1 етапу конкурсу оублікована нижче. Автор статті - Олександра Б. – студентка кафедри Економіка підприємства Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка.

Психологія споживача: як промокоди стимулюють покупки

В сучасному світі маркетингу та електронної комерції, промокоди стали одним з найпотужніших інструментів для стимулювання покупок. Їх популярність зростає завдяки здатності впливати на психологію споживачів, створюючи додаткову мотивацію для здійснення покупки. У цій статті ми розглянемо, як саме промокоди впливають на поведінку покупців і які психологічні механізми стоять за цим впливом.

Перш за все почнемо з міні-курсу поведінкової економіки: психологія споживача. Під час здійснення покупки на людину впливають декілька ефектів (одразу розберемо їх на прикладі використання промокодів): 

Дефіцит: промокоди часто є обмеженими в кількості та часі доступного використання. У момент дефіциту у споживача прокидається бажання заволодіти цим «недосяжним» товаром, тому часто відключаються раціональні думки, і споживач схильний до необдуманих покупок. Наявність промокоду, що використовує тактику дефіциту, може ефективно стимулювати до дій та негайних покупок.

Відчуття вигоди: один з головних факторів, що стимулює використання промокодів, – це відчуття вигоди. Споживачі відчувають, що отримують щось додаткове або заощаджують гроші, що підвищує їхню задоволеність покупкою. Це створює позитивні емоції та асоціації з брендом, збільшуючи ймовірність повторних покупок. Крім цього, не варто заперечувати існування людей, які намагаються «обдурити» виробників, купуючи все по знижкам та акціям, стверджуючи, що не дадуть «нажитися на них виробникові». Для таких людей, наявність промокоду може бути закликом для покупки.

Страх втрати: поведінкова економіка стверджує, що люди сильніше переживають втрати, ніж здобутки. Таким чином, використання промокоду з обмеженням у часі спонукає на купівлю товару саме зараз, щоб уникнути почуття жалю, що не скористався такою можливістю.

Ефект загального вагону: більшість людей схильні прислухатися до думок інших та не відставати від трендів. Розповсюдження використання промокодів через соціальні мережі, створює ефект загального вагону, коли «новоприбулі» не хочуть виділятися серед інших та повторюють за ними. Таким чином, промокоди можуть створювати вірусний ефект, стимулюючи покупки серед широкої аудиторії.

Ефект «якоря»: даний ефект ґрунтується на прикріпленні уваги споживача до ціни, тобто, «Якір» змушує споживача ґрунтувати своє судження на початковій вартості, з якою він стикається. Коли споживач бачить оригінальну ціну продукту разом зі знижкою, він схильний сприймати продукт як більш цінний через його нижчу вартість, таким чином, товар з промокодом дає більшу вірогідність того, що цей товар куплять. Однак, даний ефект має негативну сторону, а саме можливість споживача відвернутися від даного товару тоді, коли ціна буде пропонуватися без знижок (промокодів.) Тому маркетологи радять не заграватися зі промокодами, акціями та знижками, а використовувати їх у міру.

Окрім названих вище ефектів, застосування промокодів дає можливість компанії сформувати довгострокову лояльність клієнтів та брендованість: 

використовуючи промокоди компанія винагороджує покупців за певні дії, тим самим створюючи позитивне враження, тому з більшою вірогідністю даний споживач звернеться у цю компанію наступного разу;

яким би старим методом не було «сарафанне радіо», воно все ще працює. Люди схильні більше довіряти думці рідних та друзів, відповідно саме вони будуть ділитися одним з одним хорошими відгуками про компанію. Тому привабливі промокоди та акції можуть збільшити цільову аудиторію і створити позитивний імідж компанії.

для збільшення продажів, компанії часто використовують бажання людей бути причетним до чогось величного. Промокоди дозволяють компаніям висловити свою вдячність за підтримку та заступництво клієнтів. Це формує у клієнтів відчуття причетності, цінності та винятковості. 

Не варто забувати, що завдяки промокодам люди купують більше, ніж планували. Так, згідно з статистикою Capital One Shopping, 38% американських споживачів купують більше, ніж вони планували, коли у них є купон; 67% зроблять незаплановану покупку через купон. Крім цього, при наявності промокоду, покупець з більшою вірогідністю купить товар нового для нього бренду. За даними вище згаданої компанії, 86% онлайн-покупців з більшою ймовірністю спробують новий бізнес завдяки купону; 39% набагато вірогідніше.

Однак, спиратися на статистику лише американських досліджень не варто, оскільки ситуація в Україні дещо інша. Не зважаючи на популярність інтернет-покупок, значна частина населення досі не використовує дану можливість, особливо старше покоління. За даними Data Repotral у січні 2023 року в Україні було 28,57 млн інтернет-користувачів. Рівень проникнення інтернету в Україні на початок того ж року становив 79,2% від загальної кількості населення. Наприклад, у США даний показник становив 91,8%, у Польщі – 88,4%, у Литві – 88,9%, у Німеччини – 93,1%, а у Великобританії – 97,8%. 

Щоб проаналізувати використання промокодів, я провела невелике дослідження серед моїх знайомих (в опитуванні взяло участь майже 50 людей обох статей та різних вікових груп). 

Спочатку розглянемо загальну статистику застосування промокодів людьми (рис.1). На рисунку нижче, найбільшу частку, а саме 45,8% опитаних становлять ті, хто 1-2 рази на рік використовують промокоди.  20,8% опитаних сказали, що ніколи не використовують промокоди, і ще 20% іноді ними користуються. Найменший відсоток (4,2) опитаних - щоразу при покупці застосовують акції, знижки.

Грант на кращу статтю від Promokod.com.ua

Крім цього, варто проаналізувати дані стосовно важливості промокоду та їх впливу на купівлю в конкретному магазині (рис. 2). 50% людей сказали, що наявність промокоду не є важливим, і лише для 6,3% він є необхідним для здійснення покупки. Натомість, більше третини людей зроблять замовлення в конкретному магазині, якщо там буде наявна знижка.

Грант на кращу статтю від Promokod.com.ua

Грант на кращу статтю від Promokod.com.ua

Варто звернути увагу на популярні види промокодів (рис. 3). Так, згідно з опитуванням 70,8% надають перевагу знижкам на загальну суму. Ще майже 60% - безкоштовній доставці, 50% проголосували за знижки на конкретні товари, а чверть віддають перевагу подарункам при покупці.

Грант на кращу статтю від Promokod.com.ua

Щоб краще поширювати промокоди, потрібно знати канали зв’язку із споживачем та його мотиви (рис. 4). Є різні методи поширення знижок та акцій. Згідно з опитуванням найбільшого розповсюдження промокоди набули через соцмережі. На другому місці – електронна пошта, на третьому – друзі та сім’я. Серед мотивів, що найбільше впливають на використання промокодів, є великий відсоток знижок (79,2%) та легкість у використанні (43,8%).

Грант на кращу статтю від Promokod.com.ua

Грант на кращу статтю від Promokod.com.ua

Отже, використання промокодів безумовно впливає на споживацьку поведінку людини. Завдяки низці ефектів даним видом знижок можна легко стимулювати ріст споживання товарів, збільшити цільову аудиторію та створити позитивний імідж компанії. Їх використання зростає як в Україні, так і за кордоном, особливо серед молодших споживачів, що робить промокоди незамінною частиною сучасного маркетингу.

Список використаних джерел: 

https://www.promokod.com.ua/click/blog/356 

https://www.promokod.com.ua/click/blog/357 

https://www.promokod.com.ua/click/blog/358

 

Дякуємо за участь.

З повагою, команда Promokod.com.ua.